השילוח הבינלאומי הימי נוצר כבר לפני מאות שנים, ועדיין מדובר בשיטת שילוח נהוגה ונפוצה מאוד בעולם, על אף התפתחות השילוח הבינלאומי האווירי בעשרות השנים האחרונות. הסיבה העיקרית לכך היא בעיקר הבדלי המחיר, שכן זול ומשתלם באופן משמעותי להעביר סחורה דרך הים, בהשוואה לשילוח ימי אווירי. לכן, זו בדרך כלל השיטה המועדפת לשילוח – למעט במקרים שבהם הסחורה עלולה להתקלקל בדרך, או שערכה יקר מאוד.
תחום השילוח הבינלאומי הימי התפתח עם השנים, וכיום הכוונה היא להעמסת סחורה בקונטיינרים, בעיקר על ספינות. קיימים נפחים שונים של קונטיינרים (למשל 20 או 40 רגל) וסוגים שונים שלהם: קונטיינרים של קירור, קונטיינרים פתוחים להובלת סחורה מורכבת וכדומה. כיום יש אפשרות להשתמש ספינות ייעודיות, שהסחורה המועמסת עליהן היא למשל דגנים, דלק ושמנים, שאינם מגיעים בהכרח בקונטיינרים.
גורמים מעורבים ועלויות בשילוח בינלאומי ימי
כיום, מספר מצומצם של חברות ספנות שמבצעות את השילוח הבינלאומי הימי, שולטות בשוק העולמי. הן מפעילות קווי ספינות רבים ומגוונים ברחבי בעולם, העוברים בנמלים השונים, ובהם מבוצעות פריקה והעמסה של סחורות. עלות ההובלה הימית אינה כוללת רק את העמסת הקונטיינר על הספינה: בפועל, קיימות תוספות והיטלים רבים שמצטרפים לעלות הכוללת, דוגמת היטל דלק והיטל ביטחון. לכן, מחיר השילוח נתון לשינויים רבים.
אם קיימים משלוחים קטנים יחסית, שאינם ממלאים קונטיינר, ניתן לאחד אותם עם משלוחים דומים אחרים, בתוך קונטיינר אחד – אך רק משלחים בינלאומיים יוכלו לבצע זאת, שכן זהו ייחודם. המשלח הבינלאומי לא מחזיק בצי ספינות משלו, אלא הוא סוג של 'סוכן נסיעות' שמטפל בפרוצדורת המשלוח, דואג שזה יעלה על הספינה, יעבור פריקה בנמל יעד ויגיע ליעדו היבשתי בסוף התהליך.
בעיות ומחלוקות בשילוח בינלאומי ימי
כמו בכל אמצעי שילוח, גם בסוג שילוח זה קיימות מחלוקות משפטיות רבות. הן צצות בדרך כלל בסוגיות הקשורות לשטרי מטען, סחירות השטרות, אחריות על המשלוח עצמו, נזק למשלוח, זהות האחראי לנזק ובאיזה שלב התרחש הנזק.
באילו מקרים יש להיעזר בעורך דין?
בכל שלב בשרשרת, עלולים להתגלע סכסוכים בין הגופים השונים המעורבים בשילוח, כמו חברות שילוח בינלאומי, ספקי סחורות, יבואנים ויצואנים: